Pages

Thursday, March 17, 2011

Kuda Kepang Dan Barongan

tajuk nie sgt familliar dengan orang johor terutamanya...

baru2 nie kt kampung yana ade orang buat kenduri kahwin..
selepas majlis selesai malam tuh rumah derang ade buat persembahan kuda kepang..
tetibe terpikir...sekarang dah kurang dah org nak panggil kuda kepang niee...
coz ade yg kater yg mereka nie ade panggil roh la...ade panggil isim lah.. .
tapi pada yana nie adat kebudayaan johor yang makin di lupakan....
malam tuh..yana tgk satu kampung datang...n kampung2 lain pun datang tuk tgk...sume org2 veteran tau kebanyakkan nyer...mungkin mereka merindui kot kebudayaan lama nie...yana dari kecik dah di dedahkan dengan kuda kepang punyer persembahan nie...menarik...tapi takut..hahahah....

adik yana salah sorang yang ade join ngan group kuda kepang..so insyallah majlis yana nanti akan ade persembahan kuda kepang....so pada sape tak penah tgk...jom lah dtg!! heeheh..encek tunang sendirik tak pernah tgk...n dia mmg mengidam nak tgk..



penari kuda kepang

barongan

sumber gambar : http://endautown.blogspot.com

10 comments:

dyll basri said...

yana, kuda kepang tu biasa main malam ke siang? wah menarik ni haaaa

Lyana MK said...

dyll : biase malam....tapi tgk yg nie siang plak..uhuhu depends pada pengantin kot

mama nadzmy said...

wah..best tu..!!! menarik..!!

dulu pernah gak buat persembahan tarian kuda kepang ni tapi zaman dah berlalu (orang je dik tengok kita menari)....kali ni nak gak tengok orang menari tarian kuda kepang versi live...insyaAllah..!!!
(dah book tarikh tu...event lain ditolak) ;p

||| PöJìé PööH ||| said...

Wow menarik tuh!
Membudayakan semula tradisi orang dulu2.. Ada tarian2 tradisional alam majlis..
Member aritu ada gamelan jer :)

PojiePooh; Hanya Satu...

Lyana MK said...

mas : haahh wajib ditolak pun!! kihkihkihkih...tu lah insyallah...cume time bile persembahan nie nak diadakan ...ngah pikirr2!

pojie : tu lah..rasenyer kebudayaan nie cam dah lame terpinggir...padahal...best tuh

ardinihumaira said...

penah naik kuda kepang kat sekolah dulu ;)

n!ny_la!ho said...

nnt nari2 d0rg tu kene rasukan x,syg? huhuh...mane taw, ade semngat lain masuk ke...

Lyana MK said...

dni : huhuhu....best takk??

Lyana MK said...

niny syg : itu dipanggil isim!!

adorable ~A.N.A said...

wah.. beshnye..i buat zapin je laling..sbb kt sini klu kuda kepng die ade 'pngil benda tu' tkot... kt tmpt u cm besh jek :)