Pages

Tuesday, October 7, 2014

tak boley makan laksa bagi ibu lepas bersalin

dulu aku slalo kene bebel jgn makan laksa pas bersalin
tak boleh????
sedap kottttttt!


ini sebab nyer ...pasni dah xyah dolak dalih lg kenapa x boley makan heheheeh



credit to :  http://kakbidan.blogspot.com

Apa relevannya laksa jadi pantang besar buat ibu lepas bersalin?

Kenapa LAKSA sejuk?

Ok. ice nak kupaskan kenapa laksa ni sejuk. Apa yg buatkan dia sejuk. Dimana sejuk dia.
Selain laksa, bihun juga adalah tergolong dalam kategori keluarga yang sama.


Cuba kita kupas cara pembuatan laksa dan bihun ni.


Kedua2nya diperbuat dari beras. Beras still ok.

Lepas tu kedua2nya dimasak dan dilenyek dan di bentuk jadi laksa dan bihun. So still ok.

And then...laksa adn bihun ni dibiarkan kering. Ok lagi.

Lepas tu laksa dan bihun ni dimasak/direbus/direndam dalam kuah laksa atau sup atau digoreng jadi bihun goreng....Haa....part ni yg xok.


Kenapa? Sebab laksa dan bihun ni dah jadi seperti "nasi sejuk" Dimasak 2 kali. So kandungan angin ketika masak kali kedua sungguh TINGGI. X caya...korang cuba makan nasi sejuk yang dipanaskan banyak kali masa pantang. Mau bentan time2 tu jugak.

Dimasak 2 kali, ia memerangkap angin.

Ada juga yg kata kerana daun kantan yg terdapat dalam kuah laksa. Atau jenis ikan yang digunakan untuk membuat laksa. Apapun alasannya...perlukah kita pertikaikan perkara yang sudah menjadi larangan sejak berzaman. Dan bukankah larangan ini terjadi kerana ada wanita di zaman dahulu yang dah melanggar pantang ini.

Bunga kantan bersifat panas

Lalu mengapa kita perlu pertikaikan lagi?

So... Berpantang biarlah berlebih...Jangan berkurang. Badan yang masuk angin ni...lama2 akan sakit2 badan. Dan sakit badan asyik nak marah2. Asyik nak marah2, anak nagis lebih sikit kena tengking. Anak dah kena tengking, suami tegur. Suami dah tegur, kita lak sakit hati...bla...bla..bla...(panjang woo jalan cerita). So better jaga lebih ye dik non......

2 comments:

hidayu ayumie said...

la yeke??
fav ni laksa
hmm thanx atas perkongsian

ctmah said...

ala..kak pantang laksa ni..tp bihun dok pantang pun..haha