Pages

Sunday, October 12, 2014

bentan...

citer pasal bentan time pantang 

semua org takut kot... 

aku sendiri pernah bentan 

rasa sejuk melampau cam duduk kt kutub selatan gitu 

mengigil cam org tak sejuk sgt kekdahnyer... 

ish... 

seram sejuk mengingatkan nyer

masa pantang fayyadh aku x tau mana silap nyer 

sebb masa tuh ilmu mmg sgt la kurang 

tp masa wafir ... aku sgt berjaga.. takut bentan .. 

tp jadi gak lepas hari ke 70... 

aku tercubit sikit talam keladi... sikitttttttttt sgt 

 tetibe badan terus mengigil x berenti.. 

padan muke...! tp aku x puas hati.. x makan pun seketui.. cume cuit sikit jeee...

so mak2 ...jage2!

sebb ade buruknyer bentan ni

 

credit to : http://kakbidan.blogspot.com/

Bentan...Boleh berpanjangan.

Pernahkah anda cepat merasa seram sejuk selepas habis tempoh berpantang? Masuk je dalam pusat beli belah, bulu tangan dah berdiri sebab kesejukan. 


Di pelipat lengan dan peha seakan dicucuk-cucuk. Pergelangan tangan dan kaki tiba-tiba lenguh. Kesakitan ataupun ketidak selesaan ini menyebabkan anda terpaksa berlari keluar dari tempat yang sejuk....sehingga ada yang tidak mampu menahan sejuknya penghawa dingin di kenderaan sendiri.


Sakit menyucuk diseluruh sendi apabila terdeah pada cuaca sejuk yang tak tertanggung oleh individu.
Ataupun, meskipun selepas beberapa bulan bersalin, kesakitan di ari-ari terasa makin menyucuk sehingga mengganggu pergerakan. Setiap kali selepas disengkak bidan....lega sungguh rasanya. Tetapi tak lama selepas itu, rasa berat kembali di ari-ari, dengan sakit belakang yang tidak tertanggung.
Sakit pinggang boleh juga disebabkan oleh kesilapan ketika prosedur Epidural, tetapi bagi yang tidak berjaga lebih ketika pantang, sakit pinggang mudah terasa apabila hamil semula.

Ada juga yang mudah benar terkena demam meskipun dahulu ketika anak dara, setakat mandi hujan ala-ala hindustan dengan pasangan, masih sihat walafiat. Tak kurang juga sakit migrain yang tiba-tiba menyerang, sehingga selalu mengambil cuti sakit.
Antibodi wanita mudah lemah jika tidak dijaga dengan betul ketika berpantang.

Perhatikan diri anda sebelum dan selepas bersalin.

Adakah keadaan anda selepas bersalin lebih elok atau makin teruk?

Dimana silapnya?

Bentan....boleh berpanjangan. Sama seperti meroyan dimana Ice pernah mengurut seorang makcik yang bergantung kepada ubat sakit jiwa selama 20tahun selepas melahirkan anak bongsu beliau. Bentan bukan terjadi serta-merta. Ini bergantung kepada tahap ketahanan badan wanita itu sendiri. LAin orang...lain akibatnya..

Rasa sakit yang menyucuk2 itu boleh diklasifikasikan seperti sakit radang sendi atau Arthiritis akibat ibu yang rajin bermain air dan bersejuk ketika dalam pantang.  Sakit di ari-ari kemungkinan rahim yang sentiasa jatuh disebabkan ketika berpantang rajin sungguh mengangkat benda-benda berat, atau terlalu lasak, atau yang paling selalu dibuat...mendukung anak yg besar. Bab demam itu berkemungkinan sakit urat. Urat yang tenat ketika bersalin, di gunakan secara extreme pula ketika pantang. Atau migrain yang menyerang disebabkan menggunakan otat mata terlalu banyak ketika pantang. Online FB, berblog, membaca novel (ingat cuti2 malaysia agaknya), tak pun menonton drama korea bersiri-siri.
Rheumatoid Arthiritis

Saya tak katakan semua orang yang benar-benar berpantang akan benar-benar sihat...kerana kesakitan selepas bersalin boleh dipengaruhi oleh banyak perkara...tetapi orang yang berlebih pantang, insyalah akan menjadi wanita yang lebih sihat dan ceria dari wanita yang tidak menjaga diri ketika berpantang

Tetapi yang pasti...
Hanya jauhari mengenal manikam...
Hanya yang dah terkena boleh mengangguk benar....

No comments: