Pages

Monday, July 27, 2015

resepi : kek gula hangus gebu dan sedap

hi...hari ni nak cite psl kek faveret aku...dr dulu aku mmg adore kek lubang2 ni ..tp c reti nak buat ..kononnyee cam susah gitu..
skali bile da tua ni... tgk resepi..aku rasa nak nanges...sebb lg senang dr kek cekelat...hahahahaha

resepi tersenang diabad ini plus kek gebu gebasssss...

KEK GULA HANGUS
bahan A
1cawan gula pasir
1cawan air panas
3sudu majerin

bahan B
4biji telur
3/4 susu pekat manis
1cawan tepung gandum
2sudu kecil soda bikarbonat
1sudu kecil esen vanilla

Cara-caranya:
bahan A
panaskan dahulu gula sehingga hangus dengan api sederhana..tapi jgn terlalu hangus tau..sebb nanti dia pahit..kek akan sedap juga tp bergantung pd kehangusan gula yg dibuat.. bile da cair,n tukar color semua gula..masukkan air panas td dengan majerin n gaul rata smp gula cair semula
tutup api..biarkan

bahan B
pecahkan telur then gune sudu utk gaul sebati ..tips..jgn pukul lama...cukup sekadar pecahkan telur kuning..klo x kek akan jadi kering n tak gebu

kemudian masukkan susu pekat n kacau sekejap je...

selepas itu masukkan tepung yg sudah diayak bersama soda bikarbonat n juga dikacau sekejap

masukkan esen vanilla dan akhir skali masukkan gula hangus td

kacau rata sekejap dan kukus atau vakar pd suhu 160° selama 1jam

siappppp

senang kannnnnnnnnnn
x buat rugiiiiiii

ley niaga lagi pasni

1 comment:

Aiezza Sue said...

tau beli jerr..hehe,skali bila tgk resepi ni semua ada kat dapur tu, teringin plak nk try cuba2..err, ada tips kan nk bg lubang2 dia jd byk..tp ingat2 lupa plak.