Pages

Wednesday, May 15, 2013

Perkembangan anak (1 -2 tahun)

Perkembangan anak (1 -2 tahun)

Mendengar lantunan beberapa patah perkataan keluar dari bibir si kecil merupakan saat yang dinanti-nantikan oleh ibu bapa. Bersama NORZEHAN NGADIRON mengetahui perkembangan bahasa dan komunikasi si kecil.

Bahasa merupakan satu kod yang mengandungi perkataan. Bagaimana pula caranya untuk menghasilkan perkataan dan menggabungkan patah perkataan menjadi sebaris ayat yang sempurna. Ucapan adalah suatu bentuk bahasa lisan.

Setiap kanak-kanak memiliki keunikan dan kadar perkembangan komunikasi yang tersendiri (berbeza-beza). Si kecil lazimnya tidak mampu menguasai kesemua kebolehan sehingga mereka mencapai tahap umur yang tertentu. Oleh itu, anda tidak harus menganggap si anak mempunyai 'masalah' jika pada satu tahap dia tidak menguasai salah satu kebolehan yang seharusnya dimiliki kanak-kanak seusianya.

Dalam menguasai kebolehan bertutur (komunikasi), kanak-kanak berusia 1-2 tahun akan mula menggunakan lebih banyak perkataan berbanding pada usia 7 bulan - 1 tahun. Jika sebelum ini, si kecil akan berusaha menarik perhatian anda dan orang sekelilingnya dengan membuat bunyi yang ada kalanya panjang dan pendek seperti 'tata, upup dan bibibibi'.

Pada usia 1-2 tahun, kanak-kanak mula menggunakan satu ke dua perkataan berbaur persoalan. Misalnya 'Mana Kitty?', 'Apa tu?', 'Pergi mana?' Malah si kecil juga lebih bijak menggabungkan dua patah perkataan dalam pertuturannya , seperti 'nak biskut', 'hendak minum', 'buku mama' dan sebagainya. Bahkan, setiap kali ingin menyebut sesuatu, dia akan menggunakan pelbagai konsonan di permulaan ayatnya.

Ketika mengucapkan sesuatu, anak anda akan memusatkan pandangan matanya ke bahagian badan yang anda sebutkan seperti mata, tangan, telinga dan bibir. Malah dia juga akan melihat kepada objek yang terdapat pada buku apabila anda menyebutnya. Anak anda juga berkemampuan memahami arahan mudah yang diberikan kepadanya. Jika tidak percaya, cuba ujinya dengan persoalan seperti 'Mana Kasut Lily?', 'Ambilkan bola itu?', 'Cium mama'.

Oleh kerana kanak-kanak pada umur begini agak tertarik kepada buku cerita, lagu-lagu dan bunyi muzik yang mudah dan menarik. Anda boleh menggunakan kesempatan ini untuk mempelbagaikan lagi perkataan mudah agar anak anda mampu mengulangi dan mengingatinya.

AKTIVITI MERANGSANG SI KECIL BERTUTUR
Aktiviti yang sesuai digunakan untuk merangsang perkembangan pertuturan anak-anak sejak lahir hingga mencecah dua atahun adalah seperti berikut:
- Aktiviti mengenal warna
- Mengira objek
- Menggunakan pergerakan seperti melambai tangan sambil mengucapkan 'selamat tinggal'
- Bercakap dengannya ketika anda sedang melakukan sesuatu perkara bersamanya seperti sedang memandikannya, memberi makan, menyusu atau ketika bermain dengannya
- Kenalkan si kecil dengan bunyi haiwan dan terangkan dengan lebih spesifik tentang haiwan tersebut
- Membacakan buku cerita kepada anak-anak. Pilih buku yang memuatkan gambar yang besar, menarik dan berwarna-warni. Buat sesi bersoal jawab melibatkan gambar di dalam buku cerita tersebut untuk merangsang mindanya

TAHUKAH ANDA?
Penggunaan televisyen juga boleh merangsang perkembangan bahasa bagi si kecil. Anda perlu bijak memilih program TV yang sesuai dengan tahap perkembangan umur anak anda

Sumber : Majalah Pa & Ma, Februari 2007
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
untuk perkembangan fayyadh yg dah berumur 1tahun 4bulan nie... 
fayyadh dah BERLARI... jalan masih terumbang ambing.. tp nak larik jugak tuh 
fayyadh dah boley ckp ABAH,ATOK,NAK,TAKNAK,MANA sgt jelas... xde pelat2...
fayyadh dah pandai bebel bile mood dia x elok... bebel cm org tua tuh.. tp bijik butir langsung yana tak paham 

tapi fayyadh tak pandai panggil IBU....

dia panggil................











NAAAAAAAA....... 

heheheh

xtau mane dia belajar... klo kt sopping mall tuh kalo yana ilang dr pandangan mata dia... dia jerit.... NAAAAAAAAAAA..... *pitamssss* 



hopefully fayyadh terus berkembang dengan pesat dan baik dari segi pimikiran,otak serta badan heheeh 



3 comments:

Mama Damia said...

msti sweet kn dia sebut naaaaa...hihi

~ NANA ~ said...

oit lama giler tak update!

naaaaa? panggil aunty nana ek? haha

Unknown said...

comel jer..hhehe..NAAAAA! mungkin dia tgh sebut MAAAAA! tu...